Tietoa mainostajalle › Tietosuojaseloste ›

Riittääkö lapselle yksi lämmin ateria päivässä?

Kaksi lämmintä ateriaa päivässä tuottaa välillä päänvaivaa. Varsinkin meidän neitinirsoilijan kanssa: kun vaihtoehtoina on perunan ja pastan eri muodot ilman kastikkeita, niin kyllä se aika suppeaa tahtoo olla.

Ruulle ei siis kelpaa liha, kala eikä kana. Nakkeina käytän nit

Olenkin miettinyt, onko kaksi lämmintä ateriaa välttämätöntä? Voisko peruna/pastaruuan sijaan olla parempikin vaihtoehto tarjota välillä vaikka ravinteikas smoothie?



Annan esimerkin Ruun lounaasta:

1-2 pientä perunaa, 2 tl raejuustoa 2%, 1/2 tl oivariinia, 1 tl ketsuppia, 1 nakki, 1 tomaatti, pala kurkkua.

tai

pieni annos makaronilaatikkoa, 1 tl ketsuppia, pala kurkkua ja tomaatti

Miksei ihan hyvin voisi sitä satunnaisesti korvata smoothiella? Esimerkiksi 1/3 banaani, 1 dl mustikoita, 1 dl mansikoita, 1 dl maustamatonta jogurttia ja 1/2 tl öljyä.

Varmasti hyvin monipuolisesti kuituja, vitamiineja, proteiinia, kuituja tulee myös tuosta smoothiesta. Rasvalisä tulee öljystä.



Miksi lämmin ateria koetaan niin paljon paremmaksi? 

Teettekö te lapsillenne kotona joka päivä kaksi lämmintä ateriaa? Jos ette, niin millä korvaatte lämmintä ateriaa?

28 kommenttia

  1. Meidän 3v on niin pieniruokainen eikä piittaa lämpimistä ruuista juurikaan. Useimmiten skipataan toinen lämmin ruoka ja korvataan juurikin smoothiella tai esim. hedelmä+kasvis tikuilla ja ruisleivällä. Mun mielestä parempi niin koska ne hän syö kun taas lämmin ruoka usein ihan puistattaa häntä (vika ei ole kokissa). Yritän aina katsoa kokonaisuutta enkä vain yhtä ateriaa. Proteiinin saantia kovasti välillä mietin kun hän ei lihaa syö eikä palkokasveja vaikka muuten tuoreet nimenomaan kylmät kasvikset ja hedelmät uppoaa. Ehkä hän on vaan silleen trendikkästi raakaruuan ystävä:D Pakottaa kun ei voi.. nykyään sentään reippaasti edes maistaa, me päätetään mitä lautasella on ja hän kuinka paljon syö.

    VastaaPoista
  2. Lapsihan ei päätä, mitä syödään, vaan sen, kuinka paljon syö.
    Kun laitettavana on kaksi lämmintä ateriaa päivässä, voisi toinen olla aina keitto (tai puuro, jos puuroa ei syödä aamulla).
    Toinen ateria voi sitten olla pata tai laatikko, tai kastike ja lisuke.

    Kuulostaa kovin hullulta, jos lapsi saa päättää syövänsä perunaa ja pastaa ketsupilla ja voilla. Sen sijaan, että kunnon ateria korvattaisiin välipaloilla, kuullostaa kyllä siltä, että mennään ojasta allikkoon.

    VastaaPoista
  3. Hei, kirjoitan Hollannista. Täällä syödään vain yksi lämmin ateria päivässä ja lapset kasvavat hyvin. Lounaalla on yleensä leipää ja hedelmiä / vihanneksia.

    VastaaPoista
  4. Näin terveydenhuollossa työskentelevänä ajattelen sitä, mistä lapsi saa eniten ravintoaineita. Jos lapsi ei halua syödä, ei hän pakottamalla opi. Tietenkin kaikkea pitää maistaa, mutta syömään pakottaminen luo todennäköisemmin isomman ongelman. Kunhan lapsi saa tarvittavat kivennäis- ja hivenaineet, vitamiinit ja energiaa kasvuun, niin en kokisi ongelmaa ruuan korvaamisella vaikka smoothiella.

    VastaaPoista
  5. Meillä monesti lounas maistuu hyvin, mutta päivällinen ei juurikaan. Kokeilin että annoin vaan tosi kevyen välipalan päiväunien jälkeen esim. Hedelmää tai jugurttia. Se toimii meillä, kevyen välipalan jälkeen päivällinen maistuu paremmin. :)

    VastaaPoista
  6. Meillä toisen lämpimän aterian saattaa joskus korvata esim. karjalanpiirakat ja kananmuna tai joku ruokaisa salaatti tms. Kyllähän tuossa smoothiessa varmaan ravintoarvoa on, mutta eikö se olisi hyvä välipala?

    Aloin vaan miettiä, että mitä sitten itse syötte miehesi kanssa? Jos siis kana, kala ja liha kiellettyjen listalla. Tai jos syötte kasvisruokaa niin eikö Ruu voi syödä sitä? Vai syöttekö ihan eri ruokaa, vai paljon nakkeja? Meillä neljä lasta ja koko perhe syö pääsääntöisesti samaa aterioilla. Yksi lapsista on selvästi ronkelimpi kuin muut, mutta en itse ainakaan jaksa laittaa jokaiselle erilaista. Mun mielestä, niin vaikeaa kuin se välillä onkin, olisi hyvä totuttaa lasta monipuolisesti eri ruokiin. Ei tarvi pakottaa syömään, mutta voi miettiä mitä tarjoaa. Jos joka päivä laitetaan omaa lempparia (vaikka nakki/makaronilaatikko), ei ole ehkä mitään syytä yrittääkään maistaa sitä vähemmän mieluista kanaa esim. Pääasia tietysti että lapsi syö joskus jotain, mutta itse yritän pitää kii järkevästä ateriarytmistä. Meidän nirsoilija syö parhaiten aamu-, väli- ja iltapalaa tyyppisiä ruokia: puurot, leivät, hedelmät, jogurtit, mutta on musta tosi tärkeetä tarjota hänelle myös päivittäin kaksi mahdollisuutta opetella syömään monipuolisesti lämpimiä ruokia. Niitähän koulussakin sit tarjotaan, jos ei mitään syö niin huono olo tulee...

    VastaaPoista
  7. Meillä on nelihenkinen perhe. Valmistan yleensä päivällisen, josta seuraavana päivänä syön lasten kanssa lounaan kotona ja mies ottaa evääksi töihin. Ei tarvitse kokkailla kahta ruokaa päivässä. Toimii meillä hyvin, kannattaa kokeilla!:)

    VastaaPoista
  8. No meillä ei pakoteta syömään lihaa tai kanaa tms jos ei hän itse halua niitä syödä ja ne aiheuttavat voimakkaan yökötyksen. Mutta kiitos mielipiteestäsi :)

    VastaaPoista
  9. Noniin meilläkin, tarjotaan kyllä kaikkea mitä itsekin syömme, mutta ei pakoteta. Tuota proteiinia meillä olen ajatellut tulevan raejuustosta, maitotuotteista ja eihän näin pienen protskun tarve vielä kovin iso ole.. Onkos se gramma per painokilo. Nyt en ole ihan varma mutta muistelen.

    VastaaPoista
  10. Pääruuilla (aamupala,lounas,päivällinen) olisi hyvä huomioida, että ruuassa on hiilihydraatteja, proteiineja, hyvän rasvan lähde ja kasviksia. Eli tuosta smoothiesta puuttuu hiilihydraarit. Lisäisin esim kauraleseitä sekaan. Samaa mieltä muiden kommentoijien kanssa, että kokonaisuus ratkaisee. Meillä joskus päivällinen myös rahka, smoothie tai viili esimerkiksi (+marjoja,hedelmiä,leipää tai leseitä). Lisäksi pari kertaa viikossa munakas tai keitetty kananmuna + lisukkeet.

    Nykyisin ei suositella edes maistamiseen pakottamista, vaan suositellaan, että lapsi haistaa ruokaa. Makuaisti on 80% hajuaistinvarassa. Kun lapsi haistaa ruokaa, hän tavallaan myös maistaa sen ilman että ruoka on suussa ja aiheuttaa yökköä. Tätä tulisi jatkaa sitkeästi ja joskus lapsi sitten maistaa ruokaa. Uuteen makuun tottumiseen tarvitaan noin 20-30 maistelu/haistelu kertaa.

    VastaaPoista
  11. Ainakin itse kasvoin ihan normaalin kokoiseksi aikuiseksi ilman minkäänlaisia puutostiloja yhdellä lämpimällä aterialla päivässä, enkä näin aikuisenakaan tee kuin yhden lämpimän ruuan per päivä, kun tuohon rytmiin oon tottunut. Mä myös aina mietin, että miten joku työssäkäyvä ehtii/jaksaa tehdä kaksi lämmintä ruokaa päivässä, vaikka se vissiin onkin kuitenkin ihan normaalia perheissä :D. Ja kyllä, meillä syödään yleensä kahtena ellei kolmenakin päivänä samaa ruokaa ja minusta on ihanaa, kun ei tarvitse joka päivä kuluttaa aikaa kokkaamiseen, vaikka siitä ihan tykkäänkin, varsinkin viikonloppuisin/vapaapäivinä, kun on aikaa. Joskus kyllä syön iltapalalla jonkun isomman salaatin, jos on tullut kovempi nälkä ruuan jälkeen, mutta muuten pärjään oikein hyvin aamupalalla, iltapalalla ja tuolla yhdellä lämpimällä ruualla. Paljon on varmaan kiinni siitäkin, onko ruoka ravintorikasta ja pitkäksi aikaa täyttävää vai pelkkää hiilarihöttöä, josta saa nopsaan ähkyn, mutta on sitten jo parin tunnin päästä nälkä.

    VastaaPoista
  12. Meillä pääsääntöisesti lounas jää kokonaan välistä. Ei vain ole koskaan mahtunut meidän rytmiin kun aamupalaa meillä syödään vasta 10 aikoihin ja sitten puolen päivän jälkeen välipalaa ja 4-5 aikaan se lämmin ruoka. Yhteen väliin pienemmälle korvasin välipalan lämpimällä lounaalla kun paino ei noussut, mutta sillä ei ollut mitään merkitystä muutaman kuukauden aikana painonnousuun. Tasoittui sitten ihan muutenkin, kun vauvana oli ihan yläkäyrillä ja nyt menee hienosti omalla käyrällään. Eli ei ollut syömisissä vikaa. Itsekin pyrin huolehtimaan, että on riittävän monipuolista ja sopivat ateriavälit ainakin pääsääntöisesti.

    VastaaPoista
  13. En olisi niinkään proteiinista huolissani vaan raudan saannista! Palkokasveista saa hyvin rautaa sekä esim pinaatista. Noitahan saa hyvin ujutettua smoothiehen. Oletko kokeillut menisikö liha jossain muussa muodossa, jos itse osallistuu vaikka tekemään jauhelihasta pötköjä?

    VastaaPoista
  14. Joo juuri näin,ei koulussakaan saa nakkeja joka päivä:(

    VastaaPoista
  15. Ehdotan laajentamaan ruokatarjontaa ja maistatuttamaan uusia makuja useaan kertaan. Makuaisti on hitaasti lämpenevä uusiin makuihin ja suutuntuma voi olla vieras, mutta vasta toistojen kautta ruokailutottumukset laajenee. Esimerkiksi itselläni on neljän lapsen kanssa ollut periaate, että annos koostetaan kutakuinkin lautasmallin mukaan ja jokaista tarjolla olevaa ruokaa laitetaan lautaselle maistiaiseksi. Pikkuhiljaa lapset oppivat eri makuihin.

    VastaaPoista
  16. Talvella tulee laitettua 2 lämmintä ruokaa, kesällä toinen ruoka on aina kylmä. Tyyliin kanasalaatti, ainekset erikseen, saa itse ottaa mitä haluaa. Vihanneksia, hedelmiä, kananmunaa/kanaa, raejuustoa, avokadoa, pähkinöitä ja leipä kylkeen. Varmasti ravitsevampaa, kuin peruskotiruoka ilmsn kasviksia. Ja voisin tarjota smoothien lounaaksi.

    VastaaPoista
  17. Ihana kuulla että joku muu pohtii samaa! Meillä kun tyttö juuri myös täytti 4 ja syöminen välillä todella olematonta. Esim. Eilen tortilloja syödessä söi ehkä puolet pelkästä(!!) tortillalätystä.
    Olen monesti miettinyt myös että jos sen smoothiella tms korvaisi, ei varmasti ole pahitteeksi että lapsi täyttää vatsansa kuitenkin ravinteikkaalla ruoalla ja määrällisesti enemmän maistuu(ainakin meillä) ja äiti on myös vähemmän stressaantunut sen ansiosta, ettei tarvitse ruoka-asioita pohtia moneen kertaan päivässä.

    Toki aina löytyy arvostelijoita mutta omasta mielestäni toisen lämpimän aterian korvaaminen silloin tällöin ravinteikkaalla smoothiella tms ei varmasti tee hallaa lapselle.

    VastaaPoista
  18. Joo, meilläkin tortillan väliin kelpaa raejuusto, kurkku, tomaatti, ketsuppi. Joten eihän se mikään hirvittävän ravinteikas ole..toisaalta, moni aikuinenkin lisää siihen vaan lihan - miksi se usein koetaan ravintoköyhäksi kun ei ole lihaa.

    VastaaPoista
  19. Juu kyllä hänelle tarjotaan aina uusia juttuja :) Mutta pakota en maistamaan :)

    VastaaPoista
  20. Juu eihän siellä kasvissyöjienkään ole pakko lihaa syödä :)

    VastaaPoista
  21. Jauheliha ja liha kaikessa muodossa vahva yök.

    VastaaPoista
  22. Hei kokeilkaa Ruun kanssa vegaanisia ruokia! Alkuun tuntuu itelle vaikealta ja oudolta, kun on vieras osa-alue, mut lapsi saattaa tykätä :) Meillä Luukakselle maistuu tosi hyvin mm. pinaattiletut ja ruskea linssikastike :)

    VastaaPoista
  23. Teetkö itse? Mä en oo ikinä tehnyt pinaattilettuja, mut siis ihan tosi hyvä ajatus. Todellakin täytyy kokeilla tota! :) Papuja koetin matkalla saada hänet maistamaan mutta ei suostunut :D

    VastaaPoista
  24. Mäkin sain nyt hyvän vinkin tuosta että jos alkaisi koettaa ihan kasvisruokavaliota.. nuo pinaattiletut oli hyvä idea, mitä heitettiin tuolla :) Tykkäsin niistä lapsena itsekin! Pitää kokeilla tehdä :)

    VastaaPoista
  25. Niinpä, onhan meitä erilaisia, että en itsekään usko että se ruuan lämpimyys sitä parantaa ravintosisällöllisesti :) Musta smoothie on kuitenkin aika vitamiini- ja kuitupommi, on proteiinia ja kalsiumia.. En tiedä miks se ei kävisi :)

    VastaaPoista
  26. Meillä ei aina tuu sitä kahta lämmintä ruokaa, riippuu päivän ohjelmasta. Smoothie on hyvä vaihtoehto, sinne saa jemmattua kaikkea mahollista :)

    VastaaPoista
  27. Juu teen itse, tosi helppoa :) Ainoa kurja puoli on paistamiseen kuluva aika, niin usein kippaan taikinan vaan uuniin :D paistamalla saa kyllä omaan makuun parempia - ohkaisempia ja vähän rapeutta pintaan.

    VastaaPoista
  28. Miten siitä puuttuu hiilarit, onhan siinä banaanissa ja marjoissa sekä maitotuotteissa suurin osa hiilareita? Tuo haistaminen onkin hyvä vinkki, kiitos! :)

    VastaaPoista

Kiitos käynnistä ja kommentista :)

Vanhemmat tekstit