Tietoa mainostajalle › Tietosuojaseloste ›

Los Angelesin loma lasten kanssa - budjetti, lennot, hotellit,Universal Studios

Los Angelesin loma lasten kanssa - tässä vihdoin selonteko siitä, millainen fiilis lomasta jäi.

Tämän jutun kirjoittaminen on jäänyt ja jäänyt, lähinnä näistä kahdesta syystä: kunnon selostuksen kirjoittamiseen vaaditaan aikaa (harvoin sitä on) ja toisekseen, kamerani varastettiin heti menomatkalla. Harmittaa kirjoittaa matkakertomusta, jonka kuvituksena on kännykkäkuvat. Siis kiukuttaa niin paljon, mutta ei sille enää mitään voi.

Teen tätä nyt useammassa pätkässä, jos vaikka aloittaisin Santa Monicasta ja toka osa olisi Anaheim. Ettei tule jäätävän pitkä setti :)

Menolento

Ostin lennot kesällä, eli 5 kuukautta etukäteen. Etsin hyvää tarjousta Norwegianin hintakalenterista, ja valitsin lentopäivät sen mukaan.

Remu on vielä alle 2, joten hänelle ei tarvinnut ostaa omaa paikkaa.

Aikataulu oli mielestäni aika hyvä: lähtö 8 aikaan Helsingistä, eli aamulla ei tarvitsisi nousta ennen kukonlaulua kentälle. Menolennolla olisi yksi vaihto, ensin lensimme Lontooseen. Kun saavuimme Lontooseen, kello oli aikaeron vuoksi vasta 9, vaikka lento kesti reilut 3 tuntia. Tämä lento meni leikiten. Remu nukahti hetkeksi ja Ruu oli vielä innoissaan kännykkään ja tablettiin ladatuista peleistä.

Lontoossa odottelua oli vajaan 4 tunnin verran. Ehdimme syödä rauhassa, hoitaa vaipanvaihdon ja lapset leikkivät hetken leikkipaikalla. Leikkipaikka on tässä vaiheessa aina hyvä homma, kun lapset saavat kunnolla jaloitella ja purkaa liikkumisen tarvettaan ennen lentoa. Sitten olikin jo aika siirtyä lähtöportille.

Lento lähti Gatwickin kentältä 12:50 kohti Los Angelesia. Edessä 11,5 tuntia koneessa. Meillä oli ruumassa yksi matkalaukku ja käsimatkatavaroina 2 selkäreppua sekä yksi iso hoitolaukku. Emme halunneet ostaa 2 matkalaukkua ruumaan, koska arvelimme että rattaat, matkalaukku, lapset ja reput olisi tarpeeksi raahattavaksi kentällä.

Toiseen reppuun olin pakannut vaihtovaatteita ja kantoreput. Mukana oli siis molemmille kantoreput siltä varalta että jossain vaiheessa lapset olisi molemmat ihan puhki ja joutuisimme kantamaan heitä ehkä tunteja. (Viime vuonna Floridassa oli kentällä järkyttävät tuntikausien ruuhkat, itkevät, väsyneet lapset ja vain yksi kantoreppu silloin mukana)

Los Angeles loma lasten kanssa

Lasten viihdyttäminen pitkällä lennolla

Toinen reppu oli pakattu täyteen viihdykettä ja eväitä.

Remun  (1 v 3 kk) viihdykkeitä oli vaikea keksiä, koska häntä ei kiinnosta ohjelmien katselu, ei osaa pelata vielä pelejä, kaikki menee suuhun.

Ruuta (pian 4) oli suht helppo viihdyttää tabletilla; hän pelasi paljon pelejä (esim Pikku Kakkosen appi on hyvä ja Samsungin puhelimiin pystyy lataamaan Lasten tilan, jossa paljon kivoja toimintoja tuon ikäiselle).

Lisäksi Ruulle oli muutama tehtävävihko mukana ja lentokoneen elokuviakin hän katsoi mielellään.

Koneessa ei toiminut wifi, joten kaiken mobiiliviihdykkeen piti olla sellaista mikä toimi ilman nettiyhteyttä.

Emme ostaneet lämpimiä aterioita, koska söimme Lontoossa kunnolla ja koneen lämmin ateria olisi tietysti pitänyt ostaa etukäteen ja hinta oli 33 euroa per ateria. Mieluummin söimme kentällä mitä halusimme (edullisemmin) ja koneessa kevyempiä ruokailuita.

Meillä oli lapsille eväinä pussisoseita, hedelmiä, lasten naksuja (lähinnä viihdykkeeksi nämä). Remua saimme viihdytettyä pienillä kirjoilla, imetyksellä, ikkunasta katselulla, ja sillä että hän sai tutkia laturin johtoja ja työnnellä niitä penkin koloihin. Muutaman kerran hän kävi kävelyllä käytävää pitkin.

Oli kieltämättä vähän haastavaa keksiä Remulle viihdykettä, mutta selvittiin tosi hyvin! Muutaman kerran hän hermostui jostai ja itki ehkä minuutin kerrallaan. Eli ihan mahtava suoritus siis.

Vihdoin perillä Losissa

LAX saavutettiin klo 16 maissa paikallista aikaa, tällä kertaa turvatarkastukset sujuivat melko helposti ja pahoja jonoja ei ollut. Kentältä siirryimme shuttlella (pikkubussi, joka kulkee ilmaiseksi eestaas välimatkoja esim hotelli-lentokenttä tai autonvuokrauspaikat-lentokenttä jne) autonvuokraukseen. Olimme varanneet auton jo etukäteen.

Auton saatuamme laitoimme naviin hotellimme osoitteen ja lähdimme liikenteeseen. Los Angelesin liikenne on aika suurta ja vauhdikasta. Kaistoja varmaan joku 8 välillä rinnakkain (en muista enää, älkää huutako jos meni väärin) ja kaikki sujahtelevat ilman vilkkua edestä ja takaa. Onneksi minun ei tarvinnut ajaa, olen niin arkajalka liikenteessä.

Hotellin olin valinnut hotels.comin kautta. Käytän sitä, koska matkustelemme suht usein ja varaamalla sen kautta kertyy palkintoöitä. (Esimerkiksi seuraava Lontoon reissumme on majoituksen puolesta ilmainen, kun nyt on varauksista kertynyt ilmainen yö!)

Mitä lennot maksoivat?

Koska Remu ei siis tarvinnut paikkaa, maksoimme vain kolmesta. Remu kuitenkin maksoi jotain (olisko ne veroja tai polttoainemaksuja tai kenttämaksuja? ) eli noin 60 e menomatka ja 40 e paluu.

Meno oli meiltä muilta 17o paikkeilla per naama. Paluu~ 190e  aikuisilta ja Ruulta 160 e. Matkatavarat ruumassa eli yksi laukku maksoi yhteensä vajaan 100 euroa. Otin lentoihin peruutussuojan, joka maksoi meiltä yhteensä 36,00. Yhteensä koko reissun lennot olivat 1284 euroa meidän porukalta.

Lennot Norwegianilta, siellä on yleensä aina edullisimmat nämä jenkkilennot!

Santa Monica - kun matkustat lasten kanssa Los Angelesiin

Ennen matkaamme tein aika paljon etukäteistutkimuksia lukien suomalaisia keskustelupalstoja, blogeja, matkailusivustoja ja ulkomaisia sivustoja, jotta tietäisin parhaiten, mistä päin Los Angelesia lapsiperheen kannattaa ottaa majoitus. Yleensä kaikki suosittelivat perheille Santa Monicaa, ja näin itsekin siihen päädyin.

Los Angeles lasten kanssa kokemuksia

Halusin hotellilta lyhyen etäisyyden hiekkarannalle, shoppailuihin ja ravintolaelämään. Vaikka olen kerran aiemmin käynyt Losissa, en osannut hahmottaa millainen tuo alue olisi.

Laxilta oli todella lyhyt ajomatka Santa Monicaan. Eli kun lennon jälkeen päästiin väsyneenä kohti hotelliamme, oli tosi iso plussa, ettei enää tarvinnut ajella kauan.

Halusin myös uima-altaan, buffetaamiaisen ja erinomaiset suositukset muilta käyttäjiltä. Hotelleita tuolla on tietenkin pilvin pimein tarjolla, mutta jostain syystä lopulta päädyimme DoubleTree Suites by Hilton Santa Monica - hotelliin. Olen jälkikäteenkin tosi tyytyväinen hotelliin, vähän vanhahtava sisustus, mutta muuten hyvä lasten kanssa. Uima-allasalue ei ollut mikään huikea, mutta tyydytti lasten tarpeen päästä pulikoimaan.

Aamiainen oli loistava, huoneisto tilava ja palvelu erinomaisen lämmintä.

Santa Monican mahtavalle hiekkarannalle oli noin 10 minuutin matka rauhallisesti lasten tahtiin kävellen, joitain satoja metrejä.

Los Angeles lasten kanssa kokemuksia Santa Monica

Rannalla oli ihan meidän kohdilla oli "pakollinen nähtävyys", eli Santa Monica Pier, josta löytyy huvipuisto, ravintoloita, musiikkia, ja sinne kerääntyi iltapäivisin lapsiperheitä viettämään aikaa. Karuselli-ajelu maksoi jotain dollarin luokkaa. Vauhti oli hurja, Remua ei sinne voinut laittaa edes aikuisen kanssa.

Joulukuu oli aluillaan, ja iltaisin oli hieman viileähköä. Tuulen vuoksi meillä oli pitkähihaista aina mukana ja illemmalla Remulla oli usein kevyt haalari päällä suojaamassa.

Los Angeles loma lasten kanssa

Hotellista oli lyhyt matka myös ostoksille - kaikki hyvät shoppailupaikat ja kävelykatu olivat ihan kivenheiton päässä. Iltaisin minusta tuntui hieman turvattomalta tuokin kävelymatka.

Joka puolella oli paljon poliiseita liikkeellä. Santa Monicassa oli hyvät shoppailumahdollisuudet ja luonnollisesti ravintoloita joka lähtöön.

Los Angeles lasten kanssa kokemuksia

Lyhyt video Santa Monica Pierin vierestä rannalta, bändi soittaa laiturilla ja ranta täyttyi ihmisistä. Tuuli oli sen verran kova, että aaltoihin ei näin pienillä lapsilla ollut asiaa. Isompia lapsia ja aikuisia oli kyllä uimassa.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=Olt6ehGCmVw[/embed]

Beverly Hills

Viivyimme Santa Monicassa 6 yötä. Käytimme yhden päivän Hop On Hop Off Los Angeles- kiertoajeluun, mutta se meni jokseenkin kohdaltamme pieleen.

Lähdimme vähän väärään suuntaan, en halunnut pysähtyä lasten kanssa esimerkiksi Venice Beachille ja siihen kierrokseen meni ihan hukkaan aikaa, koska kuski jäi sinne jollekin paussille ja piti jäädä odottelemaan toista bussia.

No, lopulta pääsimme toiselle linjalle ja lähdimme kohti Beverly Hillsiä, jonka halusimme nähdä. Ai että, siellä oli makeat jouluvalot! Koko kaupunginosa oli yhtä blingblingiä - on varmasti jo ilman jouluvalojakin, mutta niissä oli kyllä suorastaan liioiteltu! :)

Ihanaa katseltavaa. Tässä lyhyt video Rodeo Drivelta. Ruu oli jo kantorepussani tuossa vaiheessa ja Remu taisi olla nukkumassa vaunuissa.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=sGPCyJ-kPcU[/embed]

Mutta lopuksi taas mokailimme bussin kanssa.

Olimme lähdössä ihan viimeisimpien bussien mukana takaisin päin, mutta se piste, josta bussin piti meidät ottaa kyytiin, olikin rakennustyömaan alla. Niinpä lähdimme kiireessä, pimeässä, väsyneiden lasten kanssa etsimään toista pysäkkiä ja vähän stressasi, löydämmekö sitäkään ennenkuin vika bussi menee.

Onneksi bussi otti meidät jo kauempaa kyytiin, ja matkasimme tyhjässä bussissa, nukkuvien lasten kanssa takaisin Santa Monicaan.

Universal Studios Hollywood

Yhden päivän pyhitimme Universal Studiosille. Olin aiemmin miettinyt, onkohan se rahansa väärti ja kannattaako siihen käyttää yksi päivä reissusta. Mutta kannatti!

Tykkään tosi paljon huvipuistomeiningistä, mutta en siis ollut tajunnut että Universal studios on huikea huvipuisto. Luulin, että se on "vain" jotain studioiden kiertelyä :D

Olin niin väärässä, ihana paikka ja suosittelen ehdottomasti käymään, jos tuonne päin tekee reissun.

Ruu oli vielä vähän lyhyt moniin laitteisiin, mutta kyllä hänenkin pituiselle (n.100 cm) oli niin paljon tekemistä ja ajeluita, että päivä loppui kesken.

Ruun mielestä parasta oli Universal's Animal Actors, eli esitys jossa oli mukana eläinnäyttelijöitä. Se oli tosi viihdyttävä. Vaikka englanninkielinen luonnollisesti, niin lapsikin sai tosi paljon iloa eläinten temppuilusta.

Jussi kävi muutamassa kohteessa ilman meitä. Sellaisissa, joihin lapset ei vielä pääse ja minä en uskalla :D Olivat kuulemma jotain ihan huikeaa, lemppari taisi olla Transformers Ride.

Kuuluisa Studio Tour käytiin tietenkin katsomassa.

Tästäkään en tiennyt mitään etukäteen, mutta se siis oli ajelu johon en enää ottaisi näin pieniä mukaan. En ihan ymmärrä, miksi lapset pääsi sinne mukaan, koska ei tällainen ummikko tajunnut etukäteen, että se olisi aika hurja ja pelottava ajelu. Ehkä sinne voisi myös olla joku ikäraja.

Tämän kuvasin Batesin Motelin kohdalla. Ei siis tässä onneksi lapset tajunneet, mitä tapahtuu, mutta eräät kohtaukset olivat niin rajuja, että jouduin pyytämään Ruuta katsomaan kännykästä lastenohjelmia, ettei hän katsoisi ympärilleen.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=RwqX_HWqajM[/embed]

Huikeita hahmoja tuli vastaan joka puolella. Tässä Remun ja Transformersin pahisrobotin kohtaaminen. Noiden näyttelijöiden kommentit oli niin hauskoja. Tässä olin ottamassa pojista kuvaa hahmon edessä mutta otin sit lyhyen videonkin, kun hän jutteli niin "ilkeitä" :D

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=Ep0EoF21b7U[/embed]

Universalista voisi kirjoittaa loputtomiin. Ihan huikea paikka jos on yhtään lapsenmielinen :) Annan tälle ehdottomasti viisi tähteä.

Kaiken rahan arvoinen! Liput maksoi meiltä noin 300 dollaria. Alle 3 vuotiaat pääsevät ilmaiseksi. Ehkä 10 vuoden kuluttua voisi viedä lapset uudestaan, kun he pääsevät jo kaikkiin laitteisiin.

Hintataso

Hintataso ravintoloissa ja kaupoissa oli melko lailla pohjoismainen. Esimerkiksi tämä minun erinomainen, raikas, maukas annokseni kreikkalaisessa ravintolassa ostoskeskuksessa ihan Beverly Hillsin vierellä oli 14 dollaria. Päälle tietysti tuli aina juomarahat, noin 20 % luokkaa.

Hotelli täällä Santa Monicassa maksoi reilu parisataa dollaria yöltä, mutta emme halunneet säästellä majoituksen tasossa tai sijainnissa.

Autonvuokraus 10 yöksi vei noin tuhat euroa. Varasimme auton jo kotimaassa täältä.

Autonvuokrauksessakin kävi yksi ikävä käänne; auton renkaassa oli ilmeisesti reikä, kun saimme auton. Rengaspaine laski pikkuhiljaa, ja kun aamulla hotellilta olimme lähdössä liikkeelle, paine oli ihan vähissä. Jouduimme siis tuhlaamaan puolet siitä päivästä auton vaihtoon, ja tästä hyvästä vaadimme hyvitystä myös hinnasta, ja sitä lopulta saimmekin.

Santa Monica oli selkeästi kalliimpi hotellien puolesta, kuin Anaheim, johon siirryimme 6 yön kuluttua.

Siitä kerron lisää seuraavassa osassa! :)

3 kommenttia

1. Kiva kun kirjoitat teidän reissusta! Meillä on säännöllisesti puheissa miehen kanssa matka länsirannikolle, minua kiinnostaa San Fransisco ja miestä enemmän LA. Sitä ennen kuitenkin suunnitelmissa on Boston-Washington DC-Nykki tuossa muutaman vuoden kuluttua.

2. Häh, vai kamera pöllittiin. Missä tämä tapahtui?

Kiitos käynnistä ja kommentista :)