Tietoa mainostajalle › Tietosuojaseloste ›

Legoland - omatoimimatka (+ Givskud Zoo)

Kaupallinen yhteistyö Legoland Denmark & Givskud Zoo

Legoland Billund Tanskassa on ihana koko perheen lomakohde! Lyhyet lennot, tekemistä kaiken ikäisille, ja lähialueilla on samalle reissulle paljon muutakin näkemistä ja kokemista kuin Legoland.

Ensimmäinen päivä lomasta meni siinä, että aamulla lento lähti 8 maissa aamulla Helsingistä Köpikseen. Lento kesti reilun tunnin. Sen jälkeen ajelimme Vejleen, ja ensimmäisenä päivänä kävimme kävellen katselemassa kaupunkia ja käytimme lapset puistossa leikkimässä.

Toinen lomapäivä oli omistettu kokonaan Legolandille, kolmas Givskud Zoolle ja neljäntenä ajelimme Kööpenhaminaan viettämään päivää ennen lennon lähtöä, joka oli illalla 20 maissa.

Legoland

Me olemme vierailleet Legolandissa 3 vuotta sitten ensimmäisen kerran - esikoisemme oli silloin 1,5 vuotias, ja reissu oli niin mukava, että päätimme jo tuolloin lähteä toistekin.

Nyt Ruu on 4,5 ja Remu 1 v 9 kk. Ja yhtään liian nuorena en meidän lapsia tuonne puistoon pidä! :) Molemmille riitti riemua koko päiväksi.

Legoland tunnetaan varmaan parhaiten legoista tehdyistä rakennelmistaan. Minä itseasiassa aikaisemmin jopa luulin, ettei siellä ole muuta kuin noita legojuttuja :) Mutta se on myös hyvin paljon muuta!

Legoland on koko perheen huvittelukeskus, jonka sisältä löytyy huvipuistolaitteiden lisäksi mm. Sea Life, johon on mukavasti tuotu vedenalaiseen maailmaan legot merenelävien sekaan.

Remu on luultavasti noin 85 cm pitkä, ja hyvin tämänkin pituiselle riitti laitteita. Niin paljon kuin vain ehdittiin käymään, Remuhan veti yhdet päikkäritkin päivän aikana rattaissa.

Ruu taas on jotain päälle 100 sentin, ja hänelle oli tietysti vielä enemmän hurvittelulaitteita. Ruu menikin tosi rohkeasti melkein kaikkialle, mihin olisi päässytkin, taisi joku laite jäädä väliin kun tiesimme, että ne ottaisi liikaa mahasta.

Me menimme lippuluukuille heti aamusta ennen porttien aukeamista, niinkuin moni muukin. Aluksi näyttikin ruuhkaisalta, mutta kun ovet aukesivat, sisäänpääsy veti nopeasti massat sisäänsä.

Legolandin sisältä löytyy vaatekauppoja, paljon ravintoloita, lelukauppoja ja paljon muuta, missä tuhlata rahansa :) Mutta hinnat esimerkiksi ravintoloissa ovat hyvin kohtuulliset, ei mitään turistikohdelisää. Ja ruuat oli hyviä.

Ruun pituinen pääsee jo melko hurjiinkin laitteisiin. Koska olimme liikkeellä ystäväpariskunnan kanssa, vuorottelimme heidän kanssaan muutaman laitteen ajan lastenvahtivuoroista ja näin aikuisetkin pääsivät kahdestaan menemään mihin halusimme :)

Minä olen aika huono menemään mihinkään hurjiin vempaimiin, mutta oli kivaa kahdenkeskistä aikaa käydä mieheni kanssa kahdestaankin laitteissa :)

Majoitus

Me vietimme kolme yötä Tanskassa. Etsimme hotellia Legolandin lähietäisyydeltä, ja päädyimme Vejleen. Sieltä otimme hotelli Best Western Torvehallernen. Se oli kaikin puolin hyvä valinta, siitä ajeli helposti ympäriinsä. Ai niin, paitsi ei ilmastointia!

Näillä helteillä se oli kyllä aika iso miinus :D Lähellä oli kaupat, ostoskeskus ja kävelykadut.

Erittäin hyvä ja monipuolinen ruokakauppa Vejlessä löytyi ostoskeskus Bryggenistä. Sieltä haimme päiväksi aina eväät mukaan, ja Bryggenin ostoskeskuksesta löytyy varmaan ostettavaa muutenkin, jos tekee mieli esimerkiksi vaatetta.

Liikkuminen vuokra-autolla

Olimme varanneet etukäteen netin kautta vuokra-auton Kööpenhaminan lentokentältä koko porukalle, eli 4 aikuista ja 4 lasta ja rattaat sekä matkalaukut.

Hyvin mahduimme kaikki yhteen autoon, vaikka hiukan etukäteen mietinkin, miten mahtaisi käydä, kun tavaraa on kahdella perheellä niin paljon rattaineen. Kaikille lapsille otettiin vuokraamosta myös turvaistuimet.

Givskud Zoo

Kolman päivä vietettiin Givskud Zoossa.

Täältä löytyy safari, jossa ajelimme vuokra-autollamme eläinten keskellä, ja eläimiä pääsee ihailemaan todella läheltä, ilman aitauksia välissä. Kirahvit, leijonat, virtahevot.. Tosi hieno kokemus lapsille nähdä näitä kaikkia.

Kävimme myös syömässä, ja voin tällä kokemuksella suositella Baobab- ravintolan annosta Baobab Wrap. Ihanan raikas, paljon salaattia mukana. Teki hyvää kesken tällaisen reissun, kun aika monet ateriat ovat helposti jotain raskasta hamppari/ranskis-linjaa.

Safarin jälkeen kävimme kävellen kiertämässä eläinpuistoa. Gorillat olivat jotenkin liikuttavia katsella.

Sen jälkeen ehkä Remun lemppari koko paikasta, eli aitaus, jossa oli kymmeniä vuohia ja niitä pääsi silittelemään aidan sisäpuolella. Remu oli näistä ihan huumassa ja olisi varmaan viettänyt siellä pikku kilipukkien kanssa koko päivän :)

Tämän jälkeen piipahdimme Dinosaurus-puistossa. Sieltä löytyi kymmeniä erilaisia dinoja, kymmeniin metriin nousevat patsaat olivat kieltämättä aika vaikuttava näky. Ruu ja ystävänsä olivat näistä aika innoissaan, mutta välillä motorisoidut dinosaurukset olivat heille jopa vähän pelottavia, kun pitivät ääntä ja liikkuivat.

Kaiken kaikkiaan Givskud Zoo on ehdottomasti vierailun arvoinen paikka, jos Legoland on kohteena. Tämä kannattaa ottaa toisen päivän kohteeksi, Suomessa ei ole mitään vastaavaa koettavana.

Mitä muuta Legolandin reissulla voi tehdä?

Legoland Billund Resort tarjoaa lomailijoille paljon muutakin kuin Legolandin. Jo mainitsemani Legoland, Givskud Zoo, vesipuisto Lalandia (ihan Legolandin naapurissa),ja  Lego-talo ovat alueen neljä pääkohdetta, joista saa täytettä vaikka viikon mittaiseen reissuun.

Jos aikoo yöpyä Resortin alueella, saatte Be Happy Passin, etukortin, jolla saa kivoja lisäetuja, ilmaisia kokemuksia ja alennuksia mm. ravintoloista.

Tällä kortilla Ruu pääsi Givskud Zoossa syöttämään nenäkarhuja ja valmistamaan niille aterian omin käsin :) Siellä hänelle kerrottiin, mitä nenäkarhut syövät ja hän sai heitellä nenäkarhuille mm. toukkia ja hedelmän paloja, jotka oli juuri itse paloitellut muiden lasten kanssa :)

Legoland Billun pienten lasten kanssa, sekä Givskud Zoo

Kaikki hotellit, joiden majoituksesta saa tämän etukortin, löydät täältä!

Lopuksi tosiaan lähtöpäivänä huristettiin aamupalan jälkeen Kööpenhaminaan, jossa hengailtiin päivä. Kaiken kaikkiaan mukava ja erittäin hyvin onnistunut reissu! :)

Hinnat

Legolandin sisäänpääsy maksaa noin 33 euroa, jos sen ostaa netistä etukäteen. Kannattaa siis ostaa etukäteen, koska portilta sama lippu on noin 50 euroa, hinta vaihtelee hiukan kauden aikana.

Lisäksi tarjolla on kaikenlaisia etukuponkeja tai paketteja, joita kannattaa vertailla ja löytää omalle perheelle sopiva vaihtoehto. Kannattaa googletella, niin voi säästää aika paljon!

Givskud Zoohon alle 3 vuotiaat pääsi ilmaiseksi, ja aikuisilta hinta on noin 30 euroa, ja yli 3-vuotiailta lapsilta noin 15 euroa. Netistä saa taas hiukan edullisemmin, kun ostaa etukäteen.

Meidän hotelli maksoi noin 100 euroa yöltä, hintaan kuului buffet-aamiainen.

Vuokra-auto (9 -paikkainen) maksoi reilut 700 euroa koko porukalta. Sisälsi lasten istuimet.

Meidän lennot Norwegianilla maksoi 324 euroa. Tässä siis kolme istuinpaikkaa, yksi sylilapsi ja yksi matkalaukku.

En voi tosiaan kuin suositella kohdetta. Meille tämä oli siis jo toinen kerta, ja jos jotain arveluttaa, kannattaako sinne lähteä näin pienten lasten kanssa niin minusta kannattaa.

Legoland Billun pienten lasten kanssa, sekä Givskud Zoo

Ruu ja Remu nautti molemmat ihan täysillä, ja ei niitä lapsia se harmita, ettei he pääse johonkin hurjimpiin pyörityksiin. He nauttivat juuri siitä mitä tarjolla on juuri nyt ja mihin pääsevät - niinkuin meidän aikuistenkin pitäisi tehdä :)