Lifestyleblogi

Pärnu- Riika- Jurmala- Riisa roadtrip lasten kanssa

Tehtiin extempore- budjetti-reissu lasten kanssa Viroon ja Latviaan.

Meillä oli kesälomaviikko edessä ja kurjaa keliä luvassa Suomessakin. Koska halusin johonkin lähteä kotoa, aluksi mietittiin roadtripiä kotimaassa. Meillä oli 5 päivää aikaa, ja sitten kuulin tutulta, että he piipahti Pärnussa ja Riikassa. Tämä oli minulle ihan uusi vaihtoehto.

Olen kotoisin Pohjois-Karjalasta ja sieltä ei tullut mieleen noin vaan piipahtaa nopeasti Viroon tai Latviaan, mutta tottatosiaan: täältä eteläisestä Suomesta se hoituukin nopeasti. Sinne siis! :)

Lauantai-aamuna varasin meille laivan Helsingistä Tallinnaan. Veimme koirat hoitoon ja ajelimme Helsinkiin Europalle, joka lähtisi 18.30 satamasta, viettäisimme laivalla illan ja yön ja aamulla ajelisimme laivasta pois.

Silja Europa oli tosi mukava laiva lasten kanssa! Erinomaiset leikkipaikat ja tykkäsin buffetista. Oli hyvin tarjontaa myös kasvissyöjille, monipuolisesti kasvisproteiineja. Merenkäynti oli esikoiselle vähän liikaa ja hänelle tuli harmillisesti huono olo, mutta onneksi laiva oli jo illalla perillä ja keinuminen rauhoittui, ja hän pääsi nukkumaan paremmalla voinnilla.

Aamulla olimme aikaisin Tallinnassa, ja googlettelin aamupalapaikkoja. Muutama vaihtoehto soiteltiin läpi, mutta pienemmät hotellit oli täynnä omista asiakkaistaan joten päädyimme aamiaiselle Viru Hotelliin. Se maksoi muistaakseni 14 euroa per aikuinen ja meidän 8- vuotiaalta puolet, pienimmät ilmaiseksi, joten edullinen aamupala, kun syöjiä oli 5. Autokin saatiin parkkiin hotellin eteen joten kaikki kävi vaivattomasti.

Siitä lähdimme ajelemaan kohti Pärnuta. Ajatuksena oli käydä siellä rannalla, leikkipuistossa ja syömässä. Koska keli oli Virossakin vähän kalsea, uimaan ei menty mutta rannan leikkipuisto ja rannan simpukat viihdyttivät lapsia pitkään.

Illaksi etsin meille majoituksen Latvian puolelta Salatsista.

Käytin majoituksen etsinnässä Google mapsia, eli sieltä valitsin kartasta alueen ja katselin tarjontaa, se näyttää niin kätevästi samantien hintatasoa ja sijainnin. Päädyimme Kapteinu Osta nimiseen paikkaan. Sinne meidän 5 hengen perheemme majoittui 105 eurolla, ja pihalla oli leikkipaikka ja vieressä upea ranta. Rauhallinen ja siisti yöpaikka, vaikka vähän toki kulunut, mutta ei mitään valittamista.

Ajelimme aivan upealle Superstrand Vitrupe rannalle, ehdottomasti kannattaa käydä jos kauniit, hienohiekkaiset rannat kiinnostavat. Ei näkynyt simpukoita samalla tavalla, kuin Pärnussa, mutta autolla pääsee ihan rannan kupeeseen.

Samalla katselin ravintoloita Google mapsista ja päädyimme arvostelujen perusteella syömään erinomaiseen Restorans Rankulragsiin. Se sijaitsi camping - alueella, ja tarjosi ihanan pihapiirin, jossa lapset sai juosta, ihailla pupuja ja leikkiä samalla kun odoteltiin ruokaa terassilla.

Ruokavalikoima oli ehkä hiukan suppea (kaikkea ei ollut tarjolla, mitä menussa luki) mutta se mitä saatiin, oli maukasta! Aivan ihana paikka, siellä olisi voinut olla yönkin. Viereltä löytyy Veczemju klintis, jonka olisin halunnut nähdä, mutta lapset alkoi olla niin väsyneitä että päätimme jättää lyhyenkin patikoinnin väliin.

Siitä lähdimme aamulla ajelemaan pidemmälle Latviaan. Varasimme seuraavaksi yöksi majoituksen Riikasta.

Kiertelimme päivän Riikan katuja. Poikkesimme maistamassa gelatoa Molbertsilla (suositus jätskin ystäville) ja tutustumassa suklaakahvilaan AJ Chocolate House Rigassa. Ihana pieni paikka sekin!

Illaksi ajelimme Jurmalaan. Siihen ajoi puolisen tuntia, lapset otti matkalla pienen torkahduksen ja jaksoivat taas :) Kävimme Jurmalassa upealla rannalla leikkimässä ja taisi siellä joku simpukkakin olla.

Hieno ranta ja muutenkin suosittelisin Jurmalaa ennemmin lapsiperheen päiväkohteeksi, kuin Riikaa. Tää vain oma mielipiteeni :)

Meidän kolmen lapsen kanssa ainakin oli vähän stressaavaa, kun Riikassa on kova liikenne ja koko ajan piti kulkea käsi lapsesta kiinni pitäen (3 v ja 5 v kanssa) ettei he hyppää ajatuksissaan kapeilta kävelyteiltä kadulle ja auton alle.

Isompien lapsien kanssa tai kahdestaan Riika olisi varmaan rennompaa ja saisi enemmän irti.

Riikan ostoskeskuksissa oli välillä vaikeaa löytää vessaa (oli esim vain ylimmässä kerroksessa ja en ymmärtänyt opasteista sanaakaan) ja vessat oli osassa maksullisia, joten on hyvä pitää pientä käteistä mukana. Toki ihmiset myös päästi samalla ovenavauksella, kun itse poistuivat, mutta tiedoksi että pitäkää kolikoita mukana :)

Jurmalassa oli kaunista ja rauhallista. Joten sitä suosittelen!

Aamupalan jälkeen jatkoimme matkaa takaisin Viroon. Halusimme päiväksi Pärnuun ja yötä vasten majoittua jossain, missä lapset saisi juosta (eli ei hotelliin)

Pärnussä söimme erinomaisessa Pastoraat Cafessa. Minä söin grillattua kaalia, oli hyvä annos vaikka kaalin haju ei miellyttänyt vieressä istuvia lapsia :D  Mukava kahvila ja erinomainen asiakaspalvelu, lapsetkin huomioitiin hienosti!

Sitten kiertelimme Pärnun katuja hetken ja lähdimme Naistenrannalle. Tämän nimen takana on rannan historiaa, eli ranta on aiemmin ollut naisten nudisti ranta, ja edelleenkin siellä on sallittu alaston oleskelu ja kyltit pyytävät antamaan rauhan nakuileville.

Emme sinne siis nakuilun vuoksi menneet, sattui vaan kylteistä tämä tieto tulemaan eteen. Ei muitakaan nakuilijoita näkynyt, ihan oli vaatetta kaikilla päällä. Hieno ranta ja taas simpukoita yllinkyllin tutkittavaksi lapsille. Parkkialue ihan vieressä ja kello 18 jälkeen pysäköinti oli ilmaista.

Yötä vasten ajelimme Riisaan Soomaa Puhkekulaan. Majapaikkana maatalon pihassa oleva majoitusrakennus, ja pihalla söimme iltapalaa jota olimme ostaneet mukaan. Lapset sai taas juosta ja riehua vapaasti. Ihan hyvin nukuttu yö, vähän liian pehmeät sängyt (upotti) mutta muutoin hyvä. Siistiä, vimpan päälle laitetut huoneet ja kylpyhuone/wc.

Sen jälkeen olikin kotimatka edessä. Ajelimme takaisin Tallinnaan lauttaa odottelemaan ja parissa tunnissa olimme Megastarilla Suomenlahden yli.

Laivamatkojen hinnat oli ruokailun (89 e) kanssa 282 euroa. Majoitukset 105 € Latviassa Kapteinu Ostassa, 160 € Riikassa, ja muistaakseni 62 € Riisassa.

Kauppojen hintataso oli aikalailla sama kuin Suomen kaupoissa. Jopa osin kalliimpaakin, mutta emme olleet shoppailemassa, ei ollut tarvetta ostaa mitään muuta kuin ruokaa eväinä. Pullovesi oli edullista.

Söimme kerran päivässä lämpimän ruuan jossain ravintolassa ja muutoin ostelimme eväitä, tottakai meillä oli Suomestakin auton kyydissä evästä. Iltapalaksi yleensä ostimme marjoja ja paistopisteestä jotain, ja esim jogurttia.

Ravintoloissa oli hiukan edullisempaa kuin Suomessa, toki esim Riikan keskustassa kahvi maksoi enemmän kuin kauppakeskuksessa Pärnussa. Mutta pääsääntöisesti edullisempaa.

Liikenne Latviassa oli hiukan stressaavaa Via Balticalla eli E67 pitkin. Rekat ajoi iltaisin reipasta ylinopeutta ja nopeusrajoituksia seuraavana oli niiden jaloissa pyörimässä eli rekat ohitti surutta, ensin ajettuaan perässä kiinni.

Kaikenkaikkiaan todella hyvä reissu ja menisin ensi kerralla vielä pidemmälle, Liettuan puolelle. Välimatkat pysyi koko ajan miellyttävän lyhyinä ajella ja tiet oli hyviä.

Vielä olisi yksi lomaviikko tuossa viikon päästä. Tekee mieli jossain piipahtaa, pitää tutkia vaihtoehtoja jos menisikin Saksaan autolautalla tms. Tai roadtrippi Ruotsissa? :)