Lifestyleblogi

Helppoa leivontaa lasten kanssa: Porkkanamuffinssit (munaton, maidoton, vegaaninen + extrana gluteeniton versio! )

Porkkanamuffinssit maidottomana, munattomana, ja gluteenittomana!

Mä oon testannut nyt tästä reseptistä niin monta versiota, että meillä lapset jo tunnistaa kotiin tullessaan jos muffinssit tuoksuu :'D Remu huusikin tänään ovella: jee, täällä tuoksuu muffinssit! 


munaton maidoton leivonta resepti


Ollaan tehty näitä lasten kanssa yhdessä ja olen tietysti tehnyt ilman heitäkin.





Resepti on helppo ja nopea.


 


Tää sai alkunsa supersuosituista banaani-suklaamuffinsseista. Muistaakseni joku kysyi, millä voisi korvata banaanin, kun lapsi oli allerginen sille. Siitä tuli mieleeni porkkanaversio.

Kokeilin varmaan viittä-kuutta erilaista versiota, mutta tää oli ehkä parhain. Ystäväni mielestä jokainen kerta oli tosi hyvä :'D


gluteeniton helppo leivonta porkkanamuffinssit


Ensimmäisenä porkkanamuffinssien reseptin versio, jonka teen vehnäjauhoilla.

Toisena löytyy gluteeniton versio porkkanamuffinsseista, ja täytyy sanoa että tämä ei ainakaan häpeile vehnästä tehdylle. 

Banaanijauhe antaa makean, vähän ruismaisen maun, ja tummemman värin. Mutta tosi hyviä molemmat!

Käytän kuorrutteena Påmackan kauratuorejuustosta ja tomusokerista tehtyä sekoitusta. Jos tämä Påmackan ei sovi (se on matala gluteenipitoisuuksinen) niin tekisin kuorrutteen tilkkasesta vedestä ja tomusokerista ja ihan pikkaisen sitruunasta puristaisin mehua sekaan.

Porkkanamuffinssit onnistuvat paperivuokiin tehtynä, tai muffinssivuoalla. Minä olen tehnyt molemmilla tavoilla. Jos teet metallivuokaan, niin muista öljytä kolot hyvin ettei muffinssit tartu.

Minä käytin irroittamiseen apuna hiukan ohutta veistä, niin sai nostettua sieltä kolosta pois.

Tai laita paperiset vuoat koloihin, ja sitten vasta taikina, se on helpoin tietysti :)

Helpot ja nopeat porkkanamuffinssit
12 kpl n 30 min valmistusaika


4 dl vehnäjauhoa
2 dl sokeria
1 tl ruokasooda
1 tl leivinjauhe

1 tl vaniljasokeria
ripaus kardemummaa
ripaus kanelia
ripaus inkiväärimaustetta
ripaus suolaa
1 tl mehua suoraan sitruunasta

2 pienehköä porkkanaa
1 dl rypsiöljyä
1 dl vettä

Laita uuni lämpiämään 200 asteeseen

Raasta porkkanat hienoksi raasteeksi

Laita ainekset kulhoon, sekoita haarukalla hyvin sekaisin.

Taikinan kuuluisi olla paksun puuron tyyppistä. Lisää hiukan vettä tilkkanen kerrallaan, jos tuntuu liian paksulta.

Lusikoi taikina joko paperivuokiin tai muffinssivuokaan, joka on öljytty.

Paista reilu 10 minuuttia, kunnes porkkanamuffinssit alkavat hiukan ottamaan väriä reunoihin. Liikaa paistamalla menetät mehevyydessä  :)

Kuorrute:

1/2 prk Oatly Påmackan maustamaton tuorejuusto
1/2 tl sitruunamehua
1/2 pkt tomusokeria

sekoita nämä keskenään, kuorruta kun muffinssit jäähtyneet.


Gluteenittomat porkkanamuffinssit

3 dl mantelijauhoa
1 dl makea banaanijauhe

2 dl sokeria
1 tl ruokasooda
1 tl leivinjauhe

1 tl vaniljasokeria
ripaus kardemummaa
ripaus kanelia
ripaus inkiväärimaustetta
ripaus suolaa
1 tl mehua suoraan sitruunasta

2 pienehköä porkkanaa
1 dl rypsiöljyä
vähän vajaa 1 dl vettä

Valmistus samalla tavalla, kuin ylempänä ohje :) 

Nämä ei kohoa ihan yhtä lailla kuin vehnällä, mutta ei häviä todellakaan koostumuksessa. Ihan todella pehmeä mutta pysyy hyvin kasassa. Paistoaika noin 10 minuuttia.

Taikina oli hiukan löysempää kuin vehnäjauhoversiossa, mutta se ei haitannut mitenkään.


Toivottavasti tykkäätte! Me ollaan ihastuttu näihin :) 




Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

En tiedä miksi mä söin 37 vuotiaaksi asti eläimiä? Minä kuitenkin rakastan, arvostan ja kunnioitan niitä 🙏 . Sitä vaan jumiutuu helposti vanhoihin, opittuihin tapoihin - näin kuuluu syödä, lautasmalli jne 🤔 . Noin kuukausi sitten huomasin taas miettiväni, että miksi automaattisesti lisään kanaa ruokaani? . Mietin, miten huonon elämän nää kanat elää vain siksi, että pääsevät fileenä minun lautaselleni. Miten ne lehmät ja kanat tapetaan? Kana ja liha ei ole koskaan olleet mulle mikään intohimo, miksi en voisi olla ilman? 😊 . Tää on samalla mun pieni osuuteni ilmaston eteen. Äitinä osoitan esimerkkiä lapsilleni siitä, ettei eläimiä ole pakko syödä 🥰 . Oon nyt kuukauden ollut ilman lihaa ja kanaa ja oon syönyt tosi hyvin. . Mun storyjen puolella olette ehkä huomanneet, että oon tosi innolla laittanut ruokaa 😌 Olen kokeillut kaikenlaisia uusia juttuja, viimeisimpänä myskikurpitsa jota oon valmistanut eri tavoin! 😊 . Mulla on ehdottomasti parempi omatunto ruuasta nyt, koska ennen tiesin koko ajan, että syön jotain jonka tehotuotannon oloja en hyväksy 😔 . . . #pescovegetarian #kasvissyönti #ilmastoteko #lapset #kotiäiti #kasvissyöjä
Henkilön Miia (@miiametsoblog) jakama julkaisu

Suosittua